STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM OBOWIĄZUJĄCE W KLUBIE SPORTOWYM „ROSZADA” ŻORY

Podstawy prawne Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Poniższy dokument został stworzony w oparciu o:

  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870)
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy

oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606)

  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984

ze zm.)

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900)
  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2019 r. poz.

1781)

  • Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 r. nr 120 poz. 526)
  • Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012 poz. 1169)

Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem pełnią funkcję dokumentu, który porządkuje procedury ochrony dzieci oraz przedstawia, w jaki sposób instytucja Klubu Sportowego „Roszada” Żory będzie je wdrażać, realizować, monitorować i ewaluować.

 

 

Preambuła

 

Naczelną i niepodważalną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Klubu Sportowego „Roszada” Żory, są działania mające na celu dobro dziecka, ochronę jego godności i poszanowanie jego praw.

Każdy pracownik Klubu Sportowego „Roszada” Żory traktuje małoletniego
z szacunkiem, dba o jego prawidłowy rozwój i uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy Klubu Sportowego „Roszada” Żory, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz własnych kompetencji, przestrzegając zarządzeń i procedur określonych w niniejszym dokumencie. Zwiększanie wśród pracowników Klubu Sportowego „Roszada” Żory świadomości dotyczących zagrożeń pozwoli na efektywniejsze im zapobieganie oraz tworzenie środowiska pozbawionego czynników mogących doprowadzić do naruszenia praw dziecka.

 

 

Rozdział I

Objaśnienie terminów używanych w dokumencie

Standardów Ochrony Małoletnich Przed Krzywdzeniem

 

  • 1

 

  1. Przez termin „Pracownik” Klubu Sportowego „Roszada” Żory, rozumie się każdą osobę zatrudnioną lub działającą w Klubie Sportowym „Roszada” Żory tj. sędziego, działacza, instruktora, trenera czy inną osobę działającą na rzecz Klubu Sportowego „Roszada” Żory. Przez termin „Zarząd Klubu „Roszada” Żory” rozumie się władze Klubu – Prezesa oraz dwójkę wiceprezesów Klubu.
  2. Małoletnim jest każdy, kto nie ukończył 18 roku życia.
  3. Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji. W szczególności jest to: rodzic lub opiekun prawny, w myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka, należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno‑opiekuńczy.
  5. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć: popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przez jakąkolwiek osobę, (w tym pracownika, ale i jego opiekunów oraz rówieśników) lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  6. Osoba odpowiedzialna za przestrzeganie Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem (koordynator) to wyznaczony przez Zarząd Klubu „Roszada” Żory pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Klubie Sportowym „Roszada” Żory
    w tym spraw dotyczących mediów społecznościowych Klubu Sportowego „Roszada” Żory
  7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
  8. Zespół interwencyjny jest powołany przez Zarząd Klubu „Roszada” Żory w przypadku podejrzenia stosowania przemocy nad małoletnim lub w jego rodzinie. W skład zespołu mogą wejść: prezes Klubu, wiceprezesi Klubu, członkowie komisji rewizyjnej Klubu, inne osoby mające wiedzę w Klubie Sportowym „Roszada” Żory na temat krzywdzenia dziecka.

 

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

 

  • 1
  1. Pracownicy Klubu posiadają odpowiednią wiedzę, a w ramach wykonywanych obowiązków są uwrażliwieni na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy szkoły podejmują rozmowę z opiekunami ucznia, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację małoletniego, w tym jego dobrostan psychiczny.

 

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego

 

  • 1
  1. W sytuacji uzyskania przez pracownika szkoły informacji o krzywdzeniu małoletniego, bądź
    w przypadku podejrzewania, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji Zarządowi Klubu „Roszada” Żory, sporządzając służbową notatkę (notatka przechowywana jest u prezesa lub wiceprezesów, dostęp do niej mają tylko zaangażowane w sprawę osoby).
  2. Zarząd Klubu „Roszada” Żory przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz z dziećmi podejrzanymi o krzywdzenie.
  3. Zarząd Klubu „Roszada” Żory sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, i rodzicami, oraz opracowują plan pomocy dziecku
    w przeciągu 2 tygodni od uzyskania informacji. W razie nieobecności dziecka czas liczymy od powrotu ucznia do Klubu.
  4. W sytuacji, kiedy fakt krzywdzenia jest ujawniony pracownikowi Klubu w czasie trwania zajęć szachowych, pracownik informuje Zarząd Klubu o tym fakcie i otrzymuje wsparcie w postaci pracownika, który zapewni opiekę grupie dzieci. Pracownik podejmuje w tym czasie rozmowę
    z dzieckiem, dbając jednocześnie o odpowiednie warunki – przeprowadza ją w spokojnym, odosobnionym miejscu. Dziecko absolutnie nie jest odsyłane do innego pracownika.
  • 2
  1. Zarząd Klubu „Roszada” Żory wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu. W przypadku niepojawienia się opiekunów dziecka – Zarząd Klubu „Roszada” sporządza odpowiednią notatkę służbową, a następnie Zarząd Klubu „Roszada” wzywa rodziców za pomocą listu poleconego za potwierdzeniem odbioru z wyznaczeniem nowego terminu spotkania w przeciągu siedmiu dni. W razie ponownego niestawienia się, Zarząd Klubu „Roszada” składa wniosek o wgląd w sytuację rodzinną dziecka.
  2. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
  3. a) podjęcia przez Klub działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskich Kart” – w zależności od rozpoznanego typu krzywdzenia i związanej z nim interwencji),
  4. b) form wsparcia, jakie Klub zaoferuje dziecku, np. spotkania z psychologiem lub pedagogiem oraz form wsparcia dla opiekunów małoletniego, np. rozmowy z rodzicami (ze wskazaniem, kto będzie odpowiedzialny za poszczególne działania),
  5. c) skierowania ucznia do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  6. Wszystkie działania przewidziane w planie pomocy małoletniemu, mają na celu zapewnienie mu bezpieczeństwa i wsparcia.
  • 3
  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego) pracownik zgłasza problem Zarządowi Klubu Sportowego „Roszada” Żory. Zarząd Klubu „Roszada” powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: prezes Klubu, wiceprezesi Klubu, członkowie komisji rewizyjnej Klubu, inne osoby mające wiedzę w Klubie Sportowym „Roszada” Żory na temat krzywdzenia dziecka.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w §2 pkt. 2 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.
  3. Aby wyeliminować zachowania niepożądane, zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy i plany naprawcze powinien:
  4. a) wziąć pod uwagę incydentalność, powtarzalność i nasilenie sytuacji przemocy,
  5. b) dokonać analizy pozycji ofiary, sprawcy i świadka w grupie rówieśniczej,

 

  • 4
  1. Plan pomocy małoletniemu jest przedstawiany przez Zarząd Klubu „Roszada” Żory opiekunom,
    z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Zespół interwencyjny informuje opiekunów o obowiązku Zarządu Klubu „Roszada” zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka (procedura „Niebieskich Kart”).
  3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
  4. Zespół interwencyjny monitoruje przebieg realizacji planu. W przypadku wystąpienia problemów
    w realizacji, zgłasza je koordynatorowi zespołu.
  • 5
  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
  2. Wszyscy pracownicy Klubu i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

Rozdział IV

Zasady ochrony danych osobowych małoletniego

 

  • 1
  1. Dane osobowe ucznia podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
  2. Pracownik Klubu ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych, przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe uczniów są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
  4. Dane osobowe małoletniego, są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  5. Pracownik Klubu jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych małoletniego i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
  • 2
  1. Pracownik Klubu może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych, wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający jego identyfikację.
  • 3
  1. Pracownik Klubu nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunach.
  2. Pracownik Klubu, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem dziecka i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Klubu podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.
  3. Pracownik Klubu nie kontaktuje przedstawicieli mediów z uczniami.
  4. Pracownik Klubu nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  5. Pracownik Klubu, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
  • 4
  1. Przy podpisywaniu umowy z Klubem, rodzic wypełnia formularz dotyczący zgody na przetwarzanie danych osobowych dziecka.

 

Rozdział V

Zasady ochrony wizerunku małoletniego

 

  • 1
  1. Pracownicy Klubu, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę jego wizerunku.
  • 2
  1. Pracownikowi Klubu nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Klubu bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody opiekuna ucznia na utrwalanie jego wizerunku, pracownik Klubu może skontaktować się z jego opiekunem i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana
  • 3
  1. Upublicznienie przez pracownika Klubu wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. umieszczenie wizerunku na stronie www.youtube.pl/ na stronie internetowej Klubu, w celach promocyjnych/ informacyjnych etc.) chyba, że rodzic podpisał ogólną zgodę na przetwarzanie wizerunku.
  • 4
  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia Klubu. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Zarząd Klubu.
  2. Zarząd Klubu, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikowi Klubu przygotować wybrane pomieszczenie Klubu w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie Klubu dzieci.
  • 5
  1. Wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku małoletniego (zdjęcia, filmy):
  2. a) zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby,
  3. b) wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków małoletnich należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

  4. Wytyczne dotyczące publikowania wizerunków małoletnich:
  5. a) nie ujawnianie zbyt wielu szczegółów dotyczących ich miejsca zamieszkania czy zainteresowań,
  6. b) jeśli to możliwe, zaleca się zapytać ucznia o zgodę na wykorzystanie jego wizerunku.

 

Rozdział VI

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

  • 1
  1. Uzyskanie danych kandydata/kandydatki, które pozwolą na jak najlepsze poznanie jego/jej kwalifikacji, w tym stosunek do wartości podzielanych przez Klub, takich jak ochrona praw dzieci szacunek do ich godności.
  2. Zarząd Klubu musi zadbać, aby osoby przez niego zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie zagrażały w jakikolwiek sposób bezpieczeństwu dzieci. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, szkoła może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
  3. a) wykształcenia,
  4. b) kwalifikacji zawodowych,
  5. c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
  6. W każdym przypadku Klub musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Klub powinna zatem znać:
  7. a) imię (imiona) i nazwisko,
  8. b) datę urodzenia,
  9. c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  10. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, Klub jest zobowiązany sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
    Rejestr dostępny jest na stronie: https:// rps.ms.gov.pl.

Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/praktykanta.

  1. Zarząd Klubu prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki.
  2. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
    7. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, Klub jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności.
    8. W przypadku niemożliwości przedstawienia takiego zaświadczenia, Zarząd Klubu prosi kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych. (zał.nr2)
    9. Pracownicy podpisują stosowne oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami panującymi w Klub (zał. nr 6)

Rozdział VIII

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami Klubu a małoletnimi

  • 1

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra ucznia i w jego najlepszym interesie.

  1. Pracownik traktuje dzieci z szacunkiem oraz uwzględnia ich godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
  2. Pracownik realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Klubu oraz swoich kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
  4. Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy  reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
  5. Pracownik działa w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jego zachowania.
  6. Kontakt z dziećmi odbywa się wyłącznie w godzinach pracy szkoły i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować o tym Zarząd Klubu i uzyskać zgodę rodziców małoletniego ucznia.
  7. Jeśli dziecko i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych dzieci.


W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:

  • stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  • zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
  • ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
  • zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;

Profesjonalna relacja z uczniami polega na:

  1. dbaniu o bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w Klubie, monitorowaniu sytuacji i ich dobrostanu,
  2. pomocy dzieciom uwzględniając ich umiejętności rozwojowe, w tym możliwości wynikające

z niepełnosprawności bądź specjalnych potrzeb edukacyjnych,

  1. organizowaniu zajęć i zabaw zapewniających dzieciom wszechstronny rozwój.
  2. dostosowywaniu zadań do potrzeb i możliwości uczniów,
  3. wspieraniu małoletnich w pokonywaniu trudności,
  4. podejmowaniu  działań wychowawczych mających na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażania emocji w sposób nie krzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad dobrego wychowania,
  5. równym traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

 

Rozdział IX

  • 1

Zasady bezpiecznych relacji uczeń – uczeń oraz zachowania niepożądane

 

W dziecku od najmłodszych lat powinno się nieustannie wyrabiać przeświadczenie, że własne bezpieczeństwo jest rzeczą bardzo ważną. Uczniowie powinny znać zasady postępowania w różnych sytuacjach życiowych, tak, aby uniknąć zagrożeń. Pracownicy kształtują w nich umiejętność rozpoznawania niebezpieczeństw, unikania niepotrzebnego ryzyka oraz umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Należy pamiętać, aby zapewnić uczniom maksimum uwagi i zainteresowania oraz w miarę możliwości, zorganizować im czas.  Uczeń, chodząc do Klubu uczy się współżycia w grupie rówieśniczej, socjalizacji. Pracownicy w toku różnych zajęć oraz zabaw z uczniami, zwracają szczególną uwagę na bezpieczeństwo oraz zachowanie uczniów względem siebie. Pracownicy uczą uczniów zachowań pożądanych - życzliwości, uprzejmości, sprawiedliwości, właściwego stawiania granic.

Zachowania niepożądane w relacji uczeń - uczeń:

Uczniowie zostają zapoznani z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy uwzględniającymi prawa ucznia. Pozytywne zachowania uczniów wzmacniane są poprzez nagradzanie: słowne (pochwała indywidualna, pochwała w obecności uczniów), nagroda rzeczowa, pochwała przekazana rodzicowi. W każdej sytuacji uczeń jest informowany o konsekwencji swojego zachowania. Po zauważeniu zachowań niepożądanych z każdym uczniem jest przeprowadzana rozmowa.

W relacjach rówieśniczych są zabronione:

  • agresja słowna: ubliżanie, dokuczanie, zastraszanie, wyśmiewanie, grożenie, obrzucanie wyzwiskami, uszczypliwości, kpiny, ośmieszanie.
  • agresja fizyczna, podczas której dochodzi do kontaktu fizycznego pod postacią np. popychania, bicia, kopania, zadawania ran, kradzieży pieniędzy lub przedmiotów, niszczenia własności, zabierania rzeczy lub pieniędzy itp.
  • cyberprzemoc (przemoc cyfrowa), tj. przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (przede wszystkim Internetu i telefonii komórkowej), tj. nękanie, straszenie, szantażowanie z wykorzystaniem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów w sieci oraz podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli.

Zabronione jest noszenie i używanie niebezpiecznych przedmiotów i narzędzi.

 

 

 

 

Rozdział X

 Monitoring stosowania Polityki

 

  • 1.

 

  1. Zarząd Klubu wyznacza koordynatora jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony uczniów w Klubie.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników szkoły, raz na dwa lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.
  4. W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
  5. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony uczniów, organizacja konsultuje się z ich rodzicami/opiekunami uczniów.
  6. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Zarząd Klubu.
  7. Zarząd Klubu wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły, uczniom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

 

 

Rozdział XI

Zasady udostępniania rodzicom i uczniom standardów do zapoznania się

z nimi i ich stosowania

 

  • 1
  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem szkoły ogólnodostępnym dla personelu Klubu, uczniów oraz ich opiekunów.
  2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Klubu.
  3. Pracownicy mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówieniem ich w sposób dostępny dla uczniów.

 

 

 

 

Rozdział XII

 

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia tj.22.06.2024 r. na podstawie Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606).
    2. Udostępnienie Standardów ochrony małoletnich, następuje w sposób dostosowany zarówno do pracowników szkoły, opiekunów, jak i uczniów, tak by każdy mógł z łatwością zapoznać się z nimi
    i je stosować. Ogłoszenie Standardów, odbędzie się poprzez wywieszenie ich w pomieszczeniach użytkowanych przez Klub oraz zamieszczenie na stronie internetowej Klubu. Skrócona wersja, przeznaczona dla małoletnich będzie zawierała istotne informacje dostosowane do wieku i udostępniona będzie na gazetce.

 

Załącznik Nr 1
 do Polityki Ochrony
uczniów przed krzywdzeniem
w Klubie Sportowym „Roszada” Żory

KARTA INTERWENCJI

  1. Imię i nazwisko dziecka

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Przyczyna interwencji (osoba krzywdząca, forma krzywdzenia)

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Opis działań podjętych przez Zespół interwencyjny

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Spotkania z opiekunami dziecka w Klubie Sportowym „Roszada” Żory

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Forma podjętej interwencji (podkreślić właściwe)
  2. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
  3. Wniosek o wgląd w sytuację rodzinną dziecka.
  4. Inny rodzaj interwencji. Jaki?......................................
  5. Dane dotyczące interwencji ( nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data

interwencji

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli szkoła je

uzyskała, działania placówki, działania rodziców

……………………………..................…………………………………………………………

Załącznik Nr 2
 do Polityki Ochrony
uczniów przed krzywdzeniem
w Klubie Sportowym „Roszada” Żory

 

……………….., ........................................

                                                                                                           (miasto)         (data)             

 

 

Oświadczenie o niekaralności

i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony uczniów

 

 

 

Ja, .......................................................................... nr PESEL ...................................

oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z obowiązującymi  zasadami ochrony uczniów i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

..........................................................................

Podpis               

Załącznik Nr 3 do Polityki Ochrony
uczniów przed krzywdzeniem
w Klubie Sportowym „Roszada” Żory

 

………………………………………

(miejscowość, data)

....................................................
Imię i nazwisko osoby

lub nazwa instytucji zgłaszającej

Adres, pieczęć instytucji

Do:

(dane jednostki Policji lub prokuratury)

 

ZAWIADOMIENIE

o popełnieniu przestępstwa wobec ucznia

 

 

Zawiadamiam o możliwości popełnienia przestępstwa wobec ucznia przez
.............................................................................................................................................................

(dane sprawcy, adres)
 .............................................................................................................................................................

 (dane ucznia, adres, dane opiekuna, inne dane np. telefon do opiekunów).

Uzasadnienie

(należy tu zwięźle opisać stan faktyczny, źródło informacji o przestępstwie oraz zachowanie sprawcy, które zdaniem zawiadamiającego nosi cechy przestępstwa i ewentualnie podać dowody na poparcie swoich twierdzeń)            

 

.……………………………………

(podpis osoby zgłaszającej/osoby

reprezentującej instytucję)

 

Załącznik nr 4 do Polityki Ochrony

uczniów przed krzywdzeniem

w Klubie Sportowym „Roszada” Żory

 

(miejscowość), dnia ...............................

 

Wniosek o wgląd w sytuację ucznia/rodziny

 

Wnioskodawca: ……………….……………………….

Imię i nazwisko lub nazwa instytucji

reprezentowana przez: ……………..………………………

adres do korespondencji: …………………..………………

Sąd Rejonowy

w ..................................

Wydział Rodzinny i Nieletnich

Uczestnicy postępowania: ................................................................................................................

(imiona i nazwiska rodziców)

ul........................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................

                     (adres zamieszkania)

dane małoletniego: …………………………………..………............................................................

(imię i nazwisko ucznia, data urodzenia)

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

…………………………………………………………………………….................................

 

                                                          (imię i nazwisko ucznia, data urodzenia )

 

 

 

Przykładowe uzasadnienie:

Opis sytuacji zagrożenia dobra ucznia

…………………………………………………………………………………………………..

 

Mając na uwadze troskę o dziecko, wnoszę o podjęcie interwencji w rodzinie ucznia ………
 (imię i nazwisko dziecka) w celu zabezpieczenia dobra małoletniego dziecka.

 

 

 

 

…………………………..
Zarząd Klubu Sportowego „Roszada” Żory

Załącznik nr 5 do Polityki Ochrony

uczniów przed krzywdzeniem

w Klubie Sportowym „Roszada” Żory  

Monitoring standardów – ankieta

 

Zakreśl odpowiednią odpowiedź

  1. Czy zapoznałeś/łaś się/zostałeś/łaś zapoznany/a ze standardami ochrony uczniów przed krzywdzeniem obowiązującymi w placówce, w której pracujesz?

TAK                          NIE        

  1. Czy zapoznałeś/łaś się/zostałeś/łaś zapoznany/a z treścią dokumentu Polityka ochrony uczniów przed krzywdzeniem?

TAK                          NIE        

  1. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia uczniów?

TAK                          NIE        

  1. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia uczniów?

TAK                          NIE        

  1. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony uczniów przed krzywdzeniem przez innego pracownika? TAK NIE

5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

5b. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

6.Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony uczniów przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa)

......................................................................................................................................................

Załącznik Nr 6 do Polityki Ochrony

uczniów przed krzywdzeniem

w Klubie Sportowym „Roszada” Żory

 

OŚWIADCZENIE

 

 

Dnia.................................zostałem zapoznany/-na ze Standardami Ochrony Małoletnich
w Klubie Sportowym „Roszada” Żory i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

 

 

 

.....................................................................

(Data i podpis)